Katoen

De productie van stoffen tassen, theedoeken, shirts en handdoeken tot aan beddengoed

is een lang en ingewikkeld proces.

Het begint bij het produceren van de grondstoffen, zoals katoen, daarna de verwerking van stoffen in naaiateliers tot het uiteindelijke product in de winkel die wij als consument kopen.

De vergeten katoenboer

In het nieuws gaat het vaak over de arbeidsomstandigheden in fabrieken en naaiateliers.

Helaas wordt de positie van de katoenboer meestal vergeten, terwijl het de eerste onmisbare stap is in de keten!

Om zoveel mogelijk resultaat te bereiken, richt Fairtrade zich op de katoenboer.

De katoenprijs is te laag!

De prijs die katoenboeren voor hun katoen krijgen is zeer laag. Ze zien zich gedwongen hun kinderen mee te laten werken, omdat ze geen werknemers kunnen betalen.

Maar zonder een betere prijs kunnen boeren ook niet verduurzamen.

Een boer kan niet groen doen als hij rood staat. Bedrijven die geen eerlijke prijs betalen houden deze problemen in stand. Fairtrade werkt er hard aan om dit te veranderen!

Wat doet Fairtrade?

Minimumprijs en premie

Om katoenboeren te beschermen tegen lage prijzen is er een Fairtrade minimumprijs. Deze prijs werkt als een vangnet. Als de marktprijs lager is dan de minimumprijs, dan geldt de minimumprijs. Als de marktprijs hoger is dan de minimumprijs, dan wordt uiteraard de marktprijs betaald. Daarnaast ontvangen katoencoöperaties een Fairtrade premie.

De boerenleden van de coöperatie beslissen gezamenlijk hoe de premie besteed wordt. Katoenboeren gebruiken een gedeelte van de premie om hun productie te verbeteren door bijvoorbeeld productiemiddelen aan te schaffen, zoals gereedschap of kunstmest. Ook wordt er in de gemeenschap geïnvesteerd.

Hierbij gaat het met name om gezondheidszorg, onderwijs en schoon water.

75% van de Fairtrade katoen is ook biologisch gecertificeerd!

Dus koop producten met het Fairtrade keurmerk, waaronder katoenen T-shirts.

Meer informatie vindt u op onze website: www.fairtradegemeenteaalsmeer.nl

e-mail kan ook: info@fairtradegemeenteaalsmeer.nl