Recent is het rapport “International Guide to Fair Trade Labels” verschenen waarin ethische keurmerken en duurzaamheidsprogramma’s van bedrijven geanalyseerd en beoordeeld worden.

Ook gaat het rapport over trends in ‘labelling’ en de Fairtrade beweging. Het rapport is tot stand gekomen door een samenwerking tussen vier organisaties: Commerce Équitable France, het Fair World ProjectFairNESS en Forum Fairer Handel.

Oudste en bekendste keurmerk

De auteurs van het rapport concluderen: “Fairtrade is het oudste en wereldwijd bekendste Fairtrade-keurmerk…Ondanks de opkomst van nieuwe keurmerken is het nog steeds de voornaamste speler in de sector en fungeert het als belangrijkste referentiepunt … een continu ontwikkelend keurmerk dat zichzelf opnieuw uitvindt om hedendaagse uitdagingen aan te gaan.”

Fairtrade behaalt topscores in 31 van de 45 categorieën – meer dan enig ander wereldwijd keurmerk. Voorbeelden die hierbij aangehaald worden zijn dat Fairtrade voor een groot deel door de producenten zelf gerund wordt (zij zijn 50% mede-eigenaar van het systeem) en dat de organisatie beslissingen voorlegt aan een brede groep belanghebbenden.

Aspecten van aanpak

Aspecten van de aanpak van Fairtrade die beoordeeld worden met een topscore zijn: gezondheid en veiligheid, arbeidsrechten, preventie van dwangarbeid, energie-, afval- en waterbeheer, bescherming van de biodiversiteit, democratische besluitvorming en capaciteitsopbouw bij coöperaties en plantages, gelijke rechten voor mannen en vrouwen, rechten voor kansarmen, minderheden en inheemse groepen.

Duurzaam en extra premie

Daarnaast worden ook de nieuwe, strengere standaarden van Fairtrade voor het voorkomen van ontbossing en aanpassing aan klimaatverandering geprezen, evenals de unieke Fairtrade premie – het extra geldbedrag waarover de boeren en arbeiders zelf mogen beslissen hoe het besteed wordt, bijvoorbeeld aan de verbetering van boerderijen of gemeenschapsprojecten (Bron Stichting Max Havelaar).

Meer weten over Fairtrade in de gemeente Aalsmeer kijk op de website: www.fairtradegemeenteaalsmeer.nl of www.fairtradegemeenten.nl